fredag 7 december 2012

Cryostasis: Sleep of Reason



Jag må påminna att detta kommer att vara min sista recension på svenska innan jag flyttar till recensioner på engelska.

I may remind you that this will be my last review on sweedish before I move on to english.



Wow, jag har inte haft något speciellt att fucking skriva om. Visst, jag har haft några nya spel men det är inget speciellt att skriva om såvida jag inte hade spelkritiker som jobb. Men såklart, jag är ju arbetslös. Så jag har nu flyttat mina recensioner till min blogg istället för att skicka de på Facebook som en desperat fucking jävel jag är.


Så vi har "Cryostasis: Sleep of Reason" en "First Person Survival Horror" (BTW om ni undrar har som är fel med snubbens högra hand? Det är en isbit i vägen.)

 Så berättelsen handlar om en rysk meteorolog vid namn "Alexander Nesterov" (När det inte handlar om amerikaner, så handlar det om ryssar) som hade fått jobbet som leder till den nukleära isbrytarskeppet "North Wind" i Antarktis (Så poäng för kreativ plats.) 1981. Men han faller genom isen som tur var var tjock nog ifrån vattnet och lyckas ta sig till skeppet, men hela skeppet är isfylld och obemannad sen 1968. Och det är upp till Alexander att ta reda på hela historien.
Du får senare reda på historien då en kaptens misstag fick skeppet att fastna i en glaciär, i ett försök att köra över isen blev kaptenen skadad och skeppet gjorde en nödbackning, som fick hela reactorn att smälta och skickade radioaktiv strålning som muterade de som hade mest otur, och de överlevande fryser till döds om de inte själv blir mördad av de muterade  besättningen.

Hela spelets berättelse är både baserad och pararell med "Maksim Gorkijs" saga : "The Flaming Heart of Danko". Varför känner jag till det? Av två anledningar;
Ett: Jag kom över historien när jag var fascinerad av okända sagor för ett tag.
Två: Spelet kör in det i ansiktet på spelaren redan vid introt och du får fler fragment av berättelsen ju längre in i spelet du är.
Spelets berättelse är ganska intressant. Spelets historia berättas utan att avbryta spelaren, vilket är en utmärkt sak att göra då spelets flöde inte avbryts med sekvenser.

HÖR NI DET TRIPPEL A SPEL!!!!!!! JAG VILL HA SPEL, INTE FULLT RENDERADE FILMSEKVENSER PÅ HUR BRÖST HAR EN EGEN GRAVITATION!!!!! OM JAG VILLE SE DET SÖKER JAG PÅ HENTAI ELLER SER PÅ "HIGHSCHOOL OF THE DEAD"!!!!!
Det är vad jag hatar med många spel som skryter på att de har över "så" många timmar av filmrenderade sekvenser. Detta är ett spel, och för att ha roligt i spel så måste man ha kontroll inte dela spelkontroll och spelberättelse med en elektrisk staket. 
Och låt mig inte börja på "Quicktime events".

Så spelets kontroll är en "FPS" så om ni inte känner igen denna kontroll så ber jag er skära en rund cirkel i era magar och slår er själva på mitten av cirkeln.
Du möter de muterade besättningen och måste slåss och skjuta dig genom skeppet.
En intressant mekanism är att spelets livsystem är byggd på hur varm din kropp är. Så du helar dig själv genom att värma dig på lampor, spisar och brasor (hur de fortfarande är på genom 13 år av kyla är något jag inte kan besvara).
Så om du skadas av mutanterna eller stannar i ett kallt rum för länge så sänkts kroppstemperaturen.
Spelets stridkontroll är lite svårt att kontrollera, men det är faktiskt vad som är bra. Det klunkiga kontrollen ger mer panik när det gäller  skräckspel. Men som många andra skräckspel så tappar den sin form när man väl introducerar gevär mot monster. Dock Cryostasis klarar sig under sin tidiga indroduction med gevär, då brist på ammution och långsamma skjutning och omladdning verkligen håller skräcken vid liv. Ända tills man får en snabbare gevär och senare en maskingevär så förlorar skräcken sin form.
En annan mekanisn är en kraft vid namn "Mental Echo" som påminner mig lite om "Second Sight" till Ps2. Men "Mental Echo" gäller att du hittar ett lik av besättningen eller liknande och tar kontroll av besättningen några minuter innan deras död och låter dig se till att personen du kontrollerar överlever och öppnar en väg för dig. Spelet är ganska rak så att rädda besättningens själar är primärt.
Och vad jag också gillar är att spelet inte har vägvisningar som många trippel a spel irriterande har. Okej, i öppna sandbox spel kan man förstå, men i raka spel har jag svårt att förstå varför spelet alltid måste banka ansiktet med vägvisningar. Gå hit, mörda honom, hitta det, göra det, NO FUCKING SHIT!!!!! Jag behöver ingen som håller min fucking hand när jag spelar. Om ni behöver något liknande, för i fucking helvete designa spelet att antingen lära oss utan anvisningar ELLER låt oss få lite tid att lära oss själva. När jag spelade en stund med DOOM 3, var jag glad på hur spelet inte har några anvisningar som måste ständigt irrritera mig. Den har en enkel objektiv, ganska halv-öppet väg och under vissa platser där man måste leta efter ett pass, så var det mer spännande att leta efter passet eftersom området är inte för stort. Så du kommer att inom kort hitta föremålet, istället för att programera spelaren att hämta föremålet genom att hålla din hand som din inkompitenta idiot ni är. 

Spelets historia på vad som hände innan, under och lite efter båtens olycka, berättas genom flashbacks. Då som jag sa så tar de flesta scenerna inte kontrollen ifrån dig. Och det berättar i en långsam takt. Och det vad som gör Cryostasis till en skräck FPS. Spelets takt. Många skräckspel tappar sin skräck snabbt på grund av deras snabba takt i sina spel, vilket gäller samma regler för sex. Men fan skall det ges från någon jag gärna inte ger skit om.

Dock jag hade gärna önskat bättre dubbning för rösterna. Jag har nästan aldrig gillat hur de alltid dubbar rösterna och att det låter fullständigt fucking tragiskt på hur dåligt det är. Och till skillnad från Metro 2033 så kan jag inte ändra rösterna i spelet.

Jag har också problem med att karaktären är en total otränad tratt. Så spelet har en sprint funktion. Men sprinten håller knappt mer än en sekund. Okej anledningen är att området är kallt och ju mer värme rummet är, desto mer du orkar springa. Problemet är att 89% av spelet spelas i ett kallt område FUCKING ANTARKTIS!!!!! Så att ha en sprint funktion är onödigt.
Dessutom verkar han vara allergisk mot höjder. Seriöst, man dör om man faller en två meters höjd. För i helvete Nesterov, böj dina knän för en gång skull, Eller går du med benen sträckta som en leksak från filmen "Tomtens Verkstad"?
Delvis när det gäller skjutning på mutanter så har den direkt ingen svaghet. När du väl får tag på ditt första gevär tar det exakt tre skott att fälla de enkla mutanterna, var du en skjuter på de. Lite konsistens hade varit bra att ha.

Jag har hört att några har haft problem med berättelsen att de inte förstår vad som fucking pågår... HUR I SATANS HELVETE GICK DET TILL!!!!!!! Det är ingen jävla spel uppföljare till fucking "Inception"! Detta är fucking Cryostasis: Sleep of Reason! En tight berättelse med fokus på få karaktärer och ett slut som borde förklara varför det fucking händer!!!!
Använd era jävla hjärnceller för bövelen och försök att pussla ihop berättelsen.

.... Fuck! Bra att kunna dra ut det från mitt huvud. Hela grejen bara körs på.

Hur som helst, detta är Cryostasis: Sleep of Reason. Jag rekommenderar att ni prövar denna spel. Den är väl intressant, ett ganska cool koncept och en utmärkt splittard story.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar