måndag 12 november 2012

Two Worlds 2



Ye........... Bort med nudlar för ett tag och dags att skriva vidare. Jag har ingen aning om det var smart at äta tre vitamin piller efter att ha borstat tänderna men friterad mun kan jag bry mig om senare. Jag ska ju ändå planera att köpa en gasmask. Med vad jag hatar med söndar är det inte för att det är skola eller nåt liknande, men anledningen till att jag hatar söndagar är att det är de dagar
 jag har svårt att sova. Har försökt de klassiska hjälpmedel för sömns, och där satt jag bara en kväll med en hög av "Kalle Ankas Pockets".
Men nog med sömnlösa söndagar (det är ju onsdag natt), detta är "Two Worlds 2"
(Bilden är inte min eftersom jag spelar på Ps3)

Two Worlds 2 är ett "RPG spel med ett namn där det just inte är meningen att ha någon uppföjare, så det är därför vi satte en tvåa, och nu måste vi sätta i ännu en tvåa vilket gör namnet helt konstigt" i förkortning på "RPGSMENDDJIÄMAHNUSDÄDVSETONMVSÄETVGNHK syndrom".

Jag spelade aldrig Two Worlds (1) men efter wikipedia (då spelet var inget vidare av andra kritiker) verkade den vara direkt uppförjare av första spelet. Men för de nya spelare verkade det nästan vara lite konstigt. Man introduceras i ett slott med massor av väktare, de flesta soldater hade skinande rustning verkade de leda en man som klär sig i T-shirt och jeans, nästan som om snubben tog fel slott.
Hur som helst du verkar ha en syster och båda fastbunden i stolar tills någon Sauron-wannabe kommer fram och gör något konstigt magi med dig och din syster innan du blev räddad av en grupp orcher (Som genom första spelet var hela spelets fiende. Hela rasen alltså.) Och förbereder dig genom ett anfall tillbaka till slottet för att störta tyrannen.
Så detta är handlingen, innan så skapar hur din karaktär ska se ut och ja, det måste vara en man.
Som sagt, du går runt, dödar hit och dit öppnar flera platser spelet är gigantisk och mycket vackert. Ok, den kanske inte har alla årstider men vår och sommar har den.
Till stor skillnad av många västerländska RPG då alla karaktärer dödar sina fiender med en arg blick. Att de inte ens kan le för nån minut verkar inte fel, till och med när man bestämmer sig att vara Hitler 2.3 beta verision. Men när karaktären i Two Worlds 2 fnittrar som en "skol-flicka som just fick reda på att en kille är kär i henne" varje gång han dödar en grupp fiender kanske är ett till tre steg för mycket.

Av en ganska typiska vapen kan man antingen välja närstrid, båge eller magi. Och medans båge och närstrid är med det typiska, låt mig berätta om magi.
Om man använder magi (såklart måste man ha en lång stav) är den ganska mycket baserad på olika sorters kort. Man måste välja en element, vilken sorts av magi man ska använda och också några extra kraft kort för att öka just den sorts magi man är ute efter och olika kombinationer blir olika magier. Så om en fiende är t.ex immun mot eld så måste jag gå till menyn och plocka fram ännu en kombination medans de springer mot dig med en trasdocka för att knocka dig med det. När det gäller båge så måste man nästan gå genom en jävla lista "Ok, plocka fram vapnet, välj sniper-läge, välj special attack, välj mål, tryck på attack! Ops! verkar som om du glömde byta till attack-läge så nu karatesparkar du luften och ger dig din position till fienden så de kan skära bröstvårtorna av dig.
OK!!!!!!NÄRSTRID FÖR MIG!!!!!

Men min mest intresanta är att man kan spela instrument för att tigga sig pengar och med tanke på mina skills på musik blev jag miljonär på ca en halvtimme.

Hur som helst, detta är en RPG så i vissa uppdrag kan man välja mellan olika val på hur uppdraget ska sluta. Som t.ex om du ska hjälpa en orch att antingen döda en av hans fiender ELLER låta fienden överleva för att ge dig en nyckel för en grotta som "sägs" ha föremål.
Och man kan springa runt i flera timmar, medans man letar efter uppdrag. Och medans man söker efter fiender gör att gå upp i nivå och slösa poäng i färdigheter. Det är ganska mycket att man måste slösa färdigheter så det är ganska mycket "välj det du vill ha och skit i resten"

Wow........redan? Det var snabbt.........Ok, då.
Den körs på ganska hög frame-rate så jag kan tacka min huvud för att jag köpte spelet för Ps3 då min gamla dator skulle ha kraschat under installationen. För att inte tala på hur många minuter jag kan räkna innan den svarar på en knapp som jag har tryckt
Spelet må vara gigantisk men det är jävligt lite i den. Ganska mycket är bara tre öar och en del av den större ön. Resten är byggt på vatten. Visst det är mycket vackert, men när man vill nånstans kan man bara teleportera sig åt helvete. Man får tag på en båt senare i spelet, men det finns inga extra öar med något speciellt. Så jag bestämde mig för att ta en resa till fastlandet vare sig det fanns vissa örter och vargar jag kunde döda. Men med mina försök att ta mig till mitten av landet verkar vara omöjligt.
För att inte snacka om raserna, spelet ÄR en typisk fantasi med alver, orcher, dvärgar, men jag möter inte ett skit i spelet. Visst de enda vänliga som INTE är människor, är orchgruppen som räddade dig men inget annat!!Rasismen?
Spelet verkade faktiskt oklar, med en gamer som mig blev jag klar med spelet jävligt snabbt och vad mer fanns det än bara att leta efter babianer att döda. Jag kan inte ens få 100% på hästridnings rykte eftersom det finns inga fler uppdrag på hästridning. Och det finns en bug på en uppdrag där som jag berättade tidare att låta fienden till orchen leva för att ta en nyckel till en grotta. Då jag upptäckte att grottan går inte att öppna på grund av en bug. En fixades av en patch senare men för Ps3'n funkar den fortfarande inte. WTF!!!!
För att vara en RPG, valen man har i uppdragen ändrar inte hur slutet kommer att vara! Det ändras bara i uppdraget i sig som t.ex i en uppdrag där jag antingen skulle hjälpa en kvinna med diplomatisk blod eller en kriminel mästertjuv för att då berätta om något torn. Visst, jag hjälpte kvinnan och fick en ganska ok sex scen, men den var över innan jag nådde R'et i eRektion. Men inget ändrades i hela berättelsen. Visst, du kanske fick en annorlunda belöning, och några uppdrag som ändras beror på vilka val du gjorde, men annars är det inget särskilt som ändrar uppdraget med att rädda din tvillingsyster.
För att inte tala din karaktärs överdrivet mörka röst som om han hade rökt redan han var en bäbis.
Och spelet hållde sig inte direkt över vad den lovade. Redan vid början av spelet trodde jag att man skulle samla en armé av orcher,dvärgar,alver,kristallmonster och liknande för att springa genom fronten med svärdet högt över huvudet. Men nej,nej,nej,nej. Det enda man gör är att ta bakdörren genom slottet och man har inte ens en klimatisk boss strid ens. Jag trodde också att man skulle möta någon boss som kan ta t.ex en kvart att döda. Men där kör man bara batista mot en drake. Som inte var svår. Det är bara att ta skydd för elden så slipper man de flesta skadorna.

Otroligt nog har spelet online funktioner där man kan skapa en egen karaktär, man eller kvinna. Man kan också välja olika raser som BORDE ha existerat under singelplayer. Man kan fortsätta en annan berättelse över att skaffa en sarkofag till Sauron-wannaben i sju olika kapitlar. Och där måste man ha en grupp om man inte är en über spelare så kan man knappt klara av kapitlarna.
Jag kan säga att spelet har ojämnt med jämnlika nivåer. Man antingen möter nån som är för svag eller för stark och en snabb sak av att MAGI ÄR FÖR KRAFTFULL I SPELET!!! Seriöst, några plussar hit och dit och man är fucking ostoppbar.
Online har också Duel d.v.s en mot en eller deathmatch, grupp mot grupp.
Crystal Capture är ganska onödig där det enda man gör är att samla döskallar.
Och så har man Village Mode där man bygger upp en by och håller den fri från hot och attacker. En ganska nödvändigt sätt att tjäna pengar på.
Hela skiten väljs slumpvis och det är till och med svårt att ens finna en grupp.
Men till slut är Multiplayer i Two Worlds 2, (Barcelona - 3) onödigt.

Så detta är Two Worlds 2 (Milan - 2) en ganska oklar spel men ännu håller sig för att vara en hel RPG spel. Och med en berättelse som bara sprider på benen för en uppföljare som en nymfomanisk kvinna. För då är det bara att vänta på Two Worlds 3 (Juventus - 0)

Gilla, Kommentera, nästa kommer upp om några dagar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar