fredag 9 november 2012

Third... Cross Edge


You know, I'm gonna let those who understand swedish give their read in peace and I send more swedish reviews later.



Varför hatar min dator mig när jag skriver min recension? Tre gånger har den lagts ner medans jag skrev den och tre gånger har jag börjat om från början.
Men nu ska jag se till att skriva klart skiten så dags att sluta äta frukostflingor på kvällen och sparka min penis (Det är jobbigt att vara asiat.) för detta är "Cross Edge" (Dock bilden är inte min. Måste lära mig hur man tar en bild direkt från Ps3'n)

Cross Edge är ett Strategi RPG i 2,5D likt som t.ex "Record of Agarest War", Disgaea, Spectral Souls och många fler Animé SRPG. Det som är ganska speciellt med Cross Edge är att den introducerar karaktärer från andra Animé SRPG som t.ex Etna, Prinny, Morrigan, Marie, Lunar, Raze, och fuck vet jag mer av. Såklart har spelet sina egna orginella karaktärer.
SRPG är ganska sällsynt här i Sverige så då får man köpa från "speciella affärer" TILL DEN ASIATISKA GUDFADERN!!!!

Spelet introducerar två personer "York" (Snubben på bilden med rött hår och pistoler och uppenbarligen huvudpersonen) och "Miko" (Finns ej på bilden men också uppenbarligen kärleks intresse) vaknar upp i en mystisk värld och möter på en mystisk flicka vid namn "May" och av nån anledning trots att hon är jämnårig med York och Miko d.v.s ca 17-18 år gamla så ser May ut som en mindre-åring (Really, Japan?)
Så ger de sig ut, slåss mot monster och träffas på andra karaktärer, fnitter och skratt kommer runt och YAPPITY YAPPITY YAP!!!!!!!

Hittar man en sekvens ser man bara nån bakgrund och en ganska bra animé bild av karaktären som snackar. Man KAN välja engelsk språk men med mina erfarenheter med animé är att man ska låta bli med det dubbade och köra orginallet.
Dock det är inte mycket bild på karaktärerna, kanske ser man en ganska nice bild med det är ganska mycket bara en bakgrundsbild av nån scen. Och bilder på karaktärerna är inte varierande, bara nån uttryck på ansiktet är ändrad i spelet inget annat. Det är som en typisk visual-novel.

Först så börjar man i en 2,5D karta där en figur av York springer runt och letar efter själar (ungefär som kistor med gulli-gull runt de flesta spelen) och sekvenser (varför måste man söka efter de?) genom en särskilt sökning där York räcker upp händerna och en ring kommer fram i en liten area och scannar marken. Hittar man nåt så kommer det fram. Annars letar man vidare. Det finns också en mätare som visar när man möter monster.(Där rök random encounter åt helvete). Åtminstonde helas man efter striden åtminstonde för de som ännu inte har svimmat.

Senare kommer man till slotten. Där blir det sido-scroller plattform fast utan hål som man kan falla i och dö. Det är ganska mycket "spring till andra sidan av Tv'n för att komma till nästa rum för att göra samma sak fast upp eller ner eftersom det kan finnas återvändsgränder, så välj rätt väg för att komma till andra sidan slottet, till nästa värld eller möt starka monster för att gå upp i nivå eller leta efter kistor för grejer" spelning i förkortning då: STASATFAKTNRFAGSSFUENEDKFÅ,SVRVFAKTASSTNVEMSMFAGUINELEKFG syndrom.
Där helas man inte efter striden så där är det större risk för "Game Over"
Och vad jag hatar mest med slottet är ett särkilt monster. Den verkar enkelt men när man slår tre fjärde delar av dess livspoäng blir den immun mot alla sorters attacker. Sen våldtar den alla med sina överdrivet starka attacker som ganska mycket knockar alla mina karaktärer och våldtar de på en eftermiddag. Om man lyckats på nåt sätt besegra den fär man en jävla hög med EXP för att gå upp flera nivåer.

Och så kommer man till fighting, (Som ni ser på bilden om ni nu inte är blinda) man hamnar i en arena som liknar "Megaman Battle Network".
Man placerar sina karaktärer strategist på att deras attacker är i bra position och liknande.
Man väljer en fiende, väljer en karaktär att anfalla som kostar attackpoäng, fortsätta använda samma karaktär eller väljer en annan. Delen går på tid och anfallet på just fienden man valt slutar om tiden tar slut efter ett anfall. Det är efter man manuellt valt att avsluta rundan eller om attackpoängen tar slut, då fienderna kan anfalla.
Man kan kombinera vissa attacker för att göra en starkare attack, och om man kombinerar de kombinerade attackerna gör man en ultra-attack AWESOME!!!
Men problemet är vilka attacker kan man kombinera med när man inte har råd att köpa "attack kombinations bok"

Så finns det en liten stuga mitt i ingenstans i varje värld där man kan hela, köpa vapen/utrustning, uppgradera och "synchronisera"(?) vapen och utrustning till starkare grejer titta på sina titlar man samlar under spelets gång.
Under spelets gång kan man få tag på kostymer, som ger extra stats till.....well, kanske attack, försvar, och så vidare. Och av nån anledning byter bara kvinnorna kostym i bild. Vafan går det för männen då? Ok, man kan väl förstå lite att man kanske inte vill se en halvnaken bild på en man. Men halvnakna kvinnor funkar väl bara bra eller hur era jävlar?! De flesta är väl ok, men några går jag en gigantisk WTF! men såklart, det är ju dräkt för alla männen med olika smak som bara väntar på att ta ett foto och onanera på bilden.
Men precis som en vanlig SRPG så bestämmer man vilka karaktärer man ska använda, vilka attacker de ska ha och vilka utrustningar och vapen de ska använda.

Ok, dags för lite negativitet för att varje spel har sina negativiteter.
Det enda Cross Edge är drivet av fighting. Kanske leta efter själar och sekvenser, men det finns ganska mycket inget annat. Inga sido-uppdrag, inga NPC som man möter. Bara de som man slåss med och mot är de enda som har konversation. Visst, man kan bestäma sig för att kanske skaffa alla vapen, MEN DÅ MÅSTE MAN DÖDA MONSTER FÖR ATT FÅ FÖREMÅLEN MAN BEHÖVER!!!!
Det är verkligen något med svårighetsgraden i spelet, första halvan är extremt enkelt.(Bortsett från just den jävla monstret som lurar i slotten) som en raklinje på botten av svårighetsgrad tabellen. Men när man väl når andra halvan stiger den spikrakt som om man gick mot en vägg med ingen chans att klättra upp.
Och som sagt på svårighets graden så är spelet (Precis som Final Fantasy XIII) just menad att levla upp sig som en jäkel. Jag spelar på fucking EASY och där behöver jag vara tretton levlar mer än bossen jag möter för att besegra den. Fucking vill jag inte veta hur det blir på HARD.
Och eftersom jag är en trofé samlare för Ps3'n så blir jag tvungen att spela på HARD för att kunna få tag på allt skit man behöver.
Vilket betyder att spelet går långsamt och de har inte det som behövder för att fortsätta spela spelet.
Spelet har olika slut, jag försöker få den bästa slutet direkt men då måste jag gnugga just en walkthrough genom ansiktet för att fortsätta. Då man måste hitta alla sekvenser och (kanske) själar, har vissa saker man måste göra under bossarna och OM man missar det utan att spara innan är det lika irriterande som "då man bestämmer sig för att onanera men upptäcker att man kastrerade sig själv dagen innan" irritation. Och om man spelar bara på en sparning, gjort ett mistag som blockerar chansen till TRUE slutet och råkar spara på den enda sparningen kan man lika gärna stoppa fem elektrificierade majskolvar upp i röven.
Fienderna är ganska varierande men när man möter en annan sort av samma art har de bara en annorlunda färg. Kunde de inte bara addera en spik på ryggen eller en fjärde öga? det kan väl inte vara så svårt.
Dock tre av skurkarna i spelet ser ut som mindre-åriga, två flickor och en pojke. Medans flickorna är starka och beslutna så är pojken blyg och osäker.....GOOD GOD!!!! För i helvete Japan. Det bara väntar på att bli omgjord till Shota.......oh shit.....
OBS!!!!!: Googla inte på shota jag upprepar GOOGLA INTE PÅ SHOTA. De kommer att ge dig märken precis som djupet av 4chan.
Av nån anledning gav IGN spelet dåligt betyg, klagade på grafiken är gammalt men när fan betydde grafiken så jävla mycket. Den behöver inte vara fullt Final Fantasy XIII grafik för att vara bra. Spelet betyder på hur man spelar........ vilket Cross Edge hade problem med. Fast jag skulle åtminstonde ge den bättre betyg än IGN med tanke på att de aldrig tar av hinken från huvudet. (De flesta åtminstonde)

Så detta är Cross Edge. Ett ganska bra och fint spel men är långsam och saknar just de komponenter för att få folk att fortsätta spela, trots den långsama tempot.
Det känns nästan som att spelet släpptes oklart.
Jag skulle ha spelat den men alltid glömmer så jag spelar det när jag har sparkat klart min pung. Till dess får den ligga hos mina andra spel.

Gilla, Kommentera hito-dito jajajaja Fuck! vad jag behöver Alvedon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar