måndag 12 november 2012

Deus Ex: Human Revolution



Hurra! Ännu ett sätt att slösa min dyrbara tid på. Något med mig är att jag har blivit slö på sistonde. Jag var mer aktiv på recensionerna under sommarlovet än på skoldagarna. Jag har flera läxor att göra men det enda som körs i mitt huvud är "Fuck It!"
Dock jag har nu köpt vitaminpiller dock det är Kalcium och Vitamin D. 
Varför jag väntade i två veckor med att göra recensionen har jag ingen jävl

a aning heller.
Men hur som fucking helst. Deus Ex: Human Revolution. (Och tänk på att jag kallar den för Deus Ex/Deus Ex HR så blanda det inte men den första Deus Ex. Att kalla den för DE HR låter som en Counter-Strike bana.)

Och en sak till innan jag börjar, under min förra recension om "Flower" snackade jag om överdrivning och en gräns att sätta. Och ni människor som tog vissa av de allvarligt vill jag att ni ger mig er address så jag kan bränna ner det. Seriöst, tror ni verkligen att jag skulle vara pervers nog att göra det? Visst, jag är asiat, men även asiater vet när de har en gräns på substansen. Dock om ni tänker på gore kan ni dra åt helvete. Den vägrar jag sätta en gräns på.

Deus Ex introducerar Adam Jensen. En förre detta SWAT-soldat och nu jobbar som "säkerhetsledare?" i "Sarif Industries". Efter en kort introduction kommer en terroristgrupp och anfaller platsen. Adams flickvän blev snabbt tagen och Adam blev skjuten i huvudet.
Adam går genom en "Augumentations" operation som tar honom tillbaka till liv igen efter sex månader för att gå tillbaka till tjänst att avverka en terrorist attack av en grupp som kallas för "The Purist" som är en grupp människor som tror på att ändra människan med augumentationer är ett brott mot Gud.
Vad som verkar vara ett simpelt gisslan attentat verkar ha något mycket djupare problem som kan leda till svaret på attacken, sex månader tidigare.
Ok, i detta universum, augumentation betyder "robot-delar i kroppen", så basiskt sätt, snackar vi om halv-cyborgs här.
Under tiden är världen i ett krig mellan de augumenterade och vanliga människor då de vanliga människor vill att augumentationer ska tas bort. Då är det som att fråga.
"Vad tycker du om att bli fylld i mekanik?"
"Vafan snackar du om vad jag tycker...... Jag har staplat mina hörlurar så jag kan kalla mig själv för en vocaloid om jag var nörd nog. Då gäller det bara att göra mig själv blind så kan jag bli som Coyote Smith från Killer 7."
Att välja mellan att vara en människa med dunder armar eller en vanlig människa som vill att alla ska vara lika patetiska som vanliga människor, kan ni gissa vad jag hejar på. GO TEAM AUG!!! Varför inte bara ta en operation för en 30cm lång och 12cm bred penis medans jag är på vägen.
Dock de har ju anledningar att hata augumentationer pga att augumenterade människor kan lika gärna ta över hela stan. Våldta varenda kvinna och vara stygg mot alla andra. Och för de svaga jävlarna måste de gå igenom drog missbruk då det är ett hjälp att klara av augumentation utan att kortsluta sig själv.

Deus Ex HR är ett FPS spel med RPG vägar.(Eller snarare "Cyber-Punk FPS RPG") Hela spel serien vart utfört av att man kan utföra sina uppdrag på två olika sätt. Antingen skjuta sig fram eller smyga sig igenom. Och så har man ett val av att antingen döda de som står framför dig eller bara knocka de. Som sagt, Deus Ex är ganska känd för att ha flera olika sätt att ta sig igenom ett uppdrag. T.ex man kan antingen ta ytterdörren/Övertala någon att släppa in dig/ Skjuta eller knocka varenda jävel/ Ta en annan gömd ingång. Om om du då vill knulla runt, kan du plocka varenda läskmaskin och kasta på någon jävel du känner att du vill mörda.

Av nån anledning så får man erfarenhetspoäng för att inte direkt gå upp i nivå, men få en "Praxis" poäng som du kan spendera på att uppgradera dig själv som t.ex du kan hacka genom datorer, slå genom väggar för flera olika vägar att ta sig igenom, eller göra dig osynlig.
Och det finns olika sätt att få erfarenhetspoäng, som att knocka en person utan att någon vet om det, hacka genom skit, övertala människor att göra/berätta hito-dito.
När man snackar med vissa människor för uppdragen så är det något "LA Noire"/"Heavy Rain"/"Dragon Age" man tar ett av tre/fyra val att prata med personen, om man lyckas går det bra för dig. Du kan öppna nya vägar och kanske få mer belöning eller liknande. Ni vet vad jag säger. Men om du misslyckas kan du ta en annan väg genom. Och innan du gör det kan du sno varenda sak personen äger, och varför inte kasta en läskmaskin på honom medans du håller på.
Och ni som inte fattar, kan ni vara snäll att hugga er själva med en kniv så skulle jag vara tacksam.
Jag måste säga också att hackning är mer roligare då man har ett litet minispel som KAN vara panik sättande, till skillnad från första där det bara är en laddnings grej.

Mellan vissa uppdrag har du en chans att gå runt staden du hamnar i, ger dig chans att köpa nya vapen, hitta gömda grejer, och kanske göra sido-uppdrag. Då att göra sido-uppdrag krävs också att man måste tala med särskilda personer för att aktivera sido-uppdragen, trots att du har en mini-karta i ett hörn så måste du aktivera starta sido-uppdragen för att ha de i din karta.

Spelet har ganska coola korta sekvenser som t.ex att knocka en jävel, man smyger bakom eller vid sida eller bara rakt fram om man bryr sig om sånt. Man har val av att antingen använda "arm-knivarna" (som av nån anledning är rektangulära.) till att mörda någon eller knocka de med bara händer. Man får olika ganska coola 3rd person (istället för FPS) animationer av dig knocka skiten och när man har en särskild augumentation kan man knocka två samtidigt och höjer knockings animationerna.

Trots att detta är lite personligt, men under free-roam har Adam en jävligt cool kappa på sig. Skulle gärna vilja köpa den och om den hade en luva så är det ett måste. Köp en gasmask och jag kan gå runt som en stalker (andra betydelsen). Dessutom är den riktigt cool under de korta animationerna. Speciellt under en augemtation som kallas för "Icarus Landnings System" eller nåt bullshit. Men när man hoppar ner från höga höljder släpper Adam en magnetfält som får honom att landa långsamt. Det är så jävla snyggt hur kappan flyger som fan.

Grafiken behöver jag inte snacka om. Den visar ju redan att det är snyggt och det ÄR 2011. Vafan vill ni att man ska berätta, dessutom är den gjord i Eidos (Montreal). VAFAN VILL NI ATT JAG SKA SÄGA!!! Faktiskt är det jag själv som skriver skiten för att jag fortfarande saknar jobb. Med huvudet upp i skyn hoppas jag på att nåt händer.

Faktiskt så är det överaskande att jag redan kommit till denna del. Men stora anledningen är att trots att spelet har sina fördelar, problemet är att det är nåt jag redan har sett, ingeting särskilt nytt. Ok, kanske inte direkt "titta mot en spegel" men liknande spel har man ju redan sett. Tro mig.

För att vara ett RPG spel verkar det vara lite väl för linjärt, alldeles för rak story. Och det känns nästan som om de bara glömde det hela och daskar berättelse vändningar i ett försök att få oss att glömma bort linjäriteten.
Och för att gräva gropen för de framtida likarna jag kommer att mörda, för att vara ett RPG spel verkar det inte ha mycket RPG i spelet. Ok, den har lite "göra dit, händer datt" men det är förtillfället inte tillräkligt. Det stora RPG de siktar på är hur man ska ta sig genom uppdragen. Och det är inte så många val som man kan göra under spelet. Det är nästan som Two Worlds 2 där de val du gör i spelet inte ändrar på hur spelet slutar. Deus Ex är några steg ifrån Two Worlds 2. De har vissa val som ändrar på spelet KAN gå. Som t.ex en del av andra halvan där du och din pilot kraschar. Du kan antingen låta din pilot offra sitt liv så att du kan smyga dig igenom ELLER möta en gigantisk armè för att rädda din pilot. Vilket som senare i spelet kommer att släppa en stor tank mot en grupp fiender vilket gör den delen enklare att vandra fram.
Det finns två olika sorters spel när det gäller RPG:
1. Spel som är Action-RPG.
2. Action spel med RPG element.
Och vad jag kan säga om Deus Ex HR är att den lutar sig ganska mycket mot tvåan.
I slutet till och med när du har snackat med vissa personer och du nu står i ett rum. Så du har då val att välja vilket slut du vill ha, vilket är ett "hörpa-dörpa" val för ett spel. Så vad jag nu gjorde under spelet innan betyder inte ett skit? I Metro 2033 låste de åtminstonde den goda slutet om man hade negativ moral. Jag vet inte, måste man mörda de vissa personerna för att låsa deras slut? Jag har ingen jävla aning, jag hade inte hjärta nog att spela som en nallefitta. Det påminner mig ganska mycket om "Singularity". Då slutet beror vad du gör på slutet. Dessutom, vafan händer med de andra karaktärerna efter att Adam har gjort sin "episka" dialog? Det är som att gräva ett hål i marken, och sen lämna den där utan att förklara varför man grävde ett hål.
Dessutom, varför ska man uppgradera sitt vapen när man redan vet hur man använder skiten. Det är ganska ojämnt, som att tejpa fast något extra sak på vapnet. Visst, visst, Adam var en SWAT soldat och liknande men ändå, han gick ju genom en mech operation men ändå. Han kan ju ta ett vapen från en alien skepp och ända veta hur skiten funkar.
När äkta RPG tar hand om vapnen så måste du spendera träning/skill poäng på vilken sorts av vapnen för att kunna skjuta bättre, eller bara skjuta alls. Som t.ex om du är otränad på att begå harakiri kommer de som lyckades med harakirin att garva skiten på dig. Det var vad den första Deus Ex och vad jag tror är Alpha Protocol lyckades bra.
Dessutom, spelet väljer att antingen smyga eller skjuta dig fram. Eller bara använda paralyzerings pistolen. Jag själv blandade med att smyga och knocka så många jag kan utan att bli upptäckt. Det är för att man får mer erfarenhetspoäng än att skjuta alla. Så ni som saknar taktik och tålamod, SÅ SYND FÖR ER!!!!!! Dessutom är augumentationerna inte så många och varierande och när man är klar så är ganska många totalt onödiga. Vid nära slutet tjänar man så många praxispoäng att jag slutade bry mig om nya augumentationer.
Dessutom så slutar det med att du tar den snabbaste vägen mot ett mål, kanske knockar alla och sen går tillbaka för att hitta alla gömda ammutioner och energi godis.
Det är något med Adam och hans totala mörka röst. Jag hade det svårt att ta vissa scener seriöst då om vad han just sa var en fråga, eller utrop, eller liknande. Åtminstonde kunde den kontras med att Adams operation ledde också till ändring på hans stämband.
Nu kommer jag till bossarna, som var den stora bölden i hela spelet. Vad jag kan säga är att bossarna i spelet är nåt man måste gå igenom. Det finns ingen chans att ta sig förbi eller smyga över de. Vilket är då störtjobbigt för de som spelat full spion. Till skillnad från första Deus Ex när man möter en särskild boss kunde man bara ta bakdörren och stänga den rakt i ansiktet. I Deus Ex HR så måste man döda de, hur du än spelar genom spelet. Dock de är lite väl enkla, visst första gången var lite svår eftersom jag BARA använde icke-dödande vapen under första, electrificerande granater på andra och så vidare. När jag spelade på den svåraste svårigheten kunde jag bara paralyzera snabbt och slänga ett par C4or och allt var över.
Dessutom, för att vara ett free-roam spel, verkar det inte vara mycket "roam" i spelet. Visst, man kan göra vad man vill, då man kan skjuta varenda passagerare man ser. Men kartan runt hela spelet är till slut ganska litet med tanke på de har ganska många byggnader utan större värde än nåt man kan titta på. Dessutom har man bara två free-roam platser; i America och i Kina. Och man har bara free-roam fyra gånger under spelet. (Uppdragen räknas inte.)
Dessutom har spelet lite med "vad du än gör har det konsekvenser" spel, men jag ser inte mycket konsekvenser i spelet förutom i de tvingade valen man är tvungen att göra. Och de konsekvenserna gäller om du får något extra, om något blir enklare, eller något liknande.

Och trots att detta också är personligt så tar jag den med. När man köper Collectors Edition får man också en "Kai" figur av Adam Jensen. Den är riktigt cool men ett problem är att den är svårt att hålla uppe då balanen verkar vara lite helt av. En annan sak är att man får med extra armar för att hålla en automatpistol eller ha arm-knivarna. Dock då betyder det att jag har ett par armar och händer i ett skåp där de ruttnar. Vad som skulle vara bättre är att arm-knivarrna borde vara mekaniskt insatta, då med genom en knapp får kniven ut i fram eller bak. Då slipper man armarna och att göra så att fingrarna kan böjas, då slipper man extra händerna. Men tyvärr blev det inte så. Dock det är alltid cool med sin första Collectors Edition i sitt sovrum.

Dock jag kan säga att den håller sig själv för att vara ett spel. Det tog mig ju ca tre hela dagar att spela genom spelet. Nåt som The Elder Scrolls of Oblivion skulle ha tagit. Och den är väl ganska ok, trots att den har ganska vågigt problem RPG-aspecterna. Snyggt är den, det kan jag säga......men ye.......för att vara ett "Deus Ex" spel verkar det inte ge något mycket. Men jag kan erkänna att spelet har fångat kämslan för det första Deus Ex riktigt bra. Känslan från förra spelet ger en stark känsla genom kroppen men vad jag KAN säga är, hur djup Deus Ex: Human Revolution är, kan den aldrig vara lika djup som den första Deus Ex.

Vad jag personligen tänker hur en RPG ska vara, Deus Ex HR var liknande men inte nog. En riktig RPG har flera karaktärer som du inte ens möter om du jobbar åt en särskild person. Jobbar du åt en annan, låser du ett eller några av de möjliga sluten OCH kanske några karaktärer. Träffar på fler karaktärer och vidare. Det gör hela spelet mer värt att spela för att man vill då ta reda på "vad som händer om jag gör det" och "hur spelet slutar om man jobbar åt en annan person" eller "gör dessa val i spelet." Då man måste spela om hela spelet, träffa nya, möta nya, vara i nya platser och så vidare.
Inte ha alla slut i ett rum, då tar det bort all omspelsvärde. Om jag inte var trofeésamlare skulle jag nog ha sålt spelet för två veckor sedan. Inte för att det inte var bra. Utan bara för att jag vet vad som händer och liknande. Vad valen man gör i spelet ger.

DAGS FÖR BERÄTTAR JIMMY!!!!!

Du gör ett uppdrag till A, men så ringer B att du ska mörda C som är broder till A. Du mördar C och A blir sur och låter dig inte längre ta A's uppdrag. B ringer dig och vill att du hjälper D men så förådder du D för att få en chans med en ursnygga E och B blir sur men du övertalar B att jobba vidare. K kommer in och hjälper dig med B's uppdrag men så är K vän med C och du får hjälp av F att döda K och blir tvungen att planera ett mord mot A. Medans så jobbar du dig vidare för att komma åt E's humungus sexiga fitta bara för att få din erektion daskad när du får reda på att A har mördat E och B vägrar hjälpa dig. I hämnd mot A har du med lite grejer från B och Z, inte lika sexig som E men söt åtminstonde, hjälper dig. Du gör en operation mot A men B blev skjuten och dog under kalabaliken. F och Z hamnar i trubbel och du bestämmer dig att rädda Z istället för F. Blåset är borta, du har en såsig romans med Z och de som lever är glada.

Och nu till alternativet:

Du gör ett uppdrag till A, men då ringer B att du ska mörda C som är broder till A. Du skiter i C och gör klart A's uppdrag. A introducerar dig till U som hjälper dig från en attack från L. M dyker fram och dödar U men inte efter att du har dödat L. Senare möter du på den ursnygga E, och med hjälp av C avleder G från att fånga T. Z kommer in men du blir tvungen att mörda henne. Efter att ha upptäckt att du har blivit beskyld för ett mord av både A och C är G ute efter dig. Du får hjälp av T men kort efter blir T mördad av E. G och E jobbar med varandra men du lyckas döda G och besegra E. E ber om nåd men du förlåter henne inte och du lämnar henne till att dö. Och så avslutas denna linje med dig går mot M och en halv-episk krig vinner du mot M. Och du går långsamt mot solnedgången med ett ledsen ansikte.

Ett tredje alternativ:

Du gör ett uppdrag till A, men då ringer B att du ska mörda C som är broder till A. Du skiter i C och gör klart A's uppdrag. Du lämnar A och jobbar åt C, som vill att du ska fånga R. Q kommer och hjälper medans C blir anfallen av N och du blir tvungen att avleda N med hjälp av D som dör under distractionen. I introduceras och hjälper dig med fångsten av R men blir tagen av X. X torterar dig men I hjälper dig med att döda X och fångar R. Du har ett val att antingen hjälpa C att störta A och döda B eller hjälpa R och neutralisera C. Du beslutar att hjälpa C och du dödar både A och B. I blir sur på dig och du blir tvungen att neutralisera I och stoppa R från att döda C. P kommer in och du hjälper P så P hjälper dig att stoppa R .Du lyckades att döda R innan R dödade C och du lämnar platsen med P och C vid dina sidor som en cowboy-film.

Vad jag menar med RPG är att vad du gör under ditt spel, ändrar hela berättelsen. Inte ändrar delar av spelet. Man ska kunna bestämma vilka karaktärer man möter ,hur vissa scener går, vilka karaktärer du blir tvungen eller har val att döda, eller hur slutet av spelet går.
Visst det kanske tar lång tid men med tålamod kan man få fram det.

Såklart finns det flera hundratals alternativ och om ni vill kan ni skriva det på kommentarerna.

Gilla, kommentera, skriv en liknande berättelse om ni vill, bara det inte är onödigt och off-topic.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar