lördag 10 november 2012

Fou-.... You know where this is going. Band Master

So I jumped over a couple reviews, one was about some unknown thai band and another about an anime series. So let's just focus on games.

Men man sa till mig:
"Jimmy, din paranoida nudelätande jävel. Varför fortsätter du med dina recensioner när ingen läser de över huvudtaget? Du kan ju lika gärna spela in din röst och skicka den till Youtube."

Som jag svarar:
"Visst! Men Ben "Yatzhee" Croshaw har förklarat att skicka recensioner till Youtube är som att kasta flaskpost i ett hav av flaskpost. Han hade tur att någon plockade upp honom efter att ha läst hans flaskpost. Men det är förstående varför de tar han. Yatzhee använder sig av still-animationer i en unik sätt och berättar hur spelet är utan att visa något bild av spelet själv medans han kör rösten med 50km i timmen. OCH HAN ÄR ROLIG!!!!!
Jag själv animerar inte, har problem med vissa ord och saknar självförtroende av att våga skicka ut min röst som en youtube film som många kommer att kalla mig för Yatzhee wannabe när det står fullständigt och klart att jag bara är inspererad av honom. Så jag skickar de på Facebook, där det kan finnas en chans men det är lågt. Dessutom använder jag mig mer av inviduella spel,anime,manga, fan vet jag så ingen fucking fara. Så detta är "Band Master".

Band Master är ett musik spel skapad vad jag tror är i Filippinerna. Fick nyss reda på den i Thailand där några spelar och affischer hänger lite här och där. Jag tror att jag är en av de första svenskar som spelar det. Borde jag vara nöjd?

Hur som helst, man skapar en karaktär, och spelar lite enkelt. Man går in i ett rum där ledaren för rummet väljer något musik och sen väljer man vilka instrument man ska spela. Man kan välja om man vill spela Gitarr, Bass (Vilket de kör bokstavligen), Synth/Syntheseizer, Brasser/Trumpet, Piano och Trummor. Då musikerna (Som jag berättar senare) har olika instrument. Har den piano i sången kan man spela piano, har sången två olika gitarer kan man välja att spela en av de. Man behöver inte ha ett fullt band när man spelar. Man kan lika gärna bestämma sig att alla spelar trummor istället. Och när man spelar så låter just den instrument som man spelar mest. Vilket låter konstigt men vettigt.
Spela klart, få in-game pengar (som de kallar "Bux") och utvecklingpoäng för att gå upp i nivå. Köpa kläder och mer coolare instrument för att skryta medan alla andra spelar med standard instrument
Kontrollerna för spelet är då A,S,D och Höger,Ner,Vänster piltagent vilket är väl ganska ok, bra mellanrum för båda händerna. Knapparna har olika färger vilket är också bra för då blir det mindre kalabalik, helst under de snabba sångerna men man kan råka ta fel knapp och blanda ihop de vilket är ett typisk misstag. Men när man spelar så kan de byta sida på den takt du förut spelade, lite som att få en att tappa hjärnan efter att ha fått en sko rakt upp i ansiktet. Men såklart så är det nåt man får vara beredd för.
Spelet påminner mig om en liknande knapp-pressar spel......tror att det hette "DJ" eller nåt liknande, men den borde vara kvar i de klassiska arkadhallarna om det nu finns några kvar.

Hur som helst, det finns olika spel verisioner och det är dags att snacka om de:

Den första är den mest vanliga, vid namn SOS Concert (Som ni ser på bilden och om ni inte kan se det så är jag kvinnan vid namn "Chimo"). Där upp till sex olika spelare spelar gemensamt en låt. Instrument kan man välja vilken man vill, om två vill spela trummor så kan de det. Om ingen vill spela gitarr så funkar det också. Man har en halv livspoängmätare som fylls på ju mer noter man träffar och missar man går mätaren ner tills den blir tom och man blir pensionerad(?)/Tillbakadragen(Bättre förklarad) Då kommer det en mätare som fylls på ju mer poäng man har tills den blir full och då kan man ta de spelare som har fallit tillbaka (Om nu inte alla är nere, då avslutar låten) och om alla spelare står upp kan man få en mindre bonus. Om någon är nere blir det ett misslyckad konsert och man missar bonusen.

Så har man vanlig "Concert" där tre spelare måste välja tre olika instrument. Man kan inte ta samma och man kan bara spela tre spelare så om det blir över något instrument ersätts den platsen av nån CIA snubbe med svart kostym.
Man har en mätare som står hur lyckad konserten är om alla spelare står i "Succes" blir den lyckad och man får bonus. Misslyckad om man till och med en snubbe står på "Normal" medans de andra står på succes blir den misslyckad.

"Score Battle" spelar alla samma instrument för att då få lika många noter mot sig. När man träffar noter så fylls en mätare som man aktiverar med "Space" noterna går dubbelt så snabbt men man får dubbelt med poäng men den den tar slut ganska snabbt. Så den som får mest poäng vinner och får mest bonus och då kommer det nån "räknar-sak" på hur många gånger man har vunnit.

"Shutter Battle" är en annan sorts av battle spel. Man använder samma instrument, har en mätare men där trycker man på en nummer knapp så dras en jalusi över en spelar och om den når till botten blir det game over för spelaren. Man kan trycka på sitt eget nummer för att dra upp en del eller hela jalusin. Så är det större bonus till den som är kvar.

Så har man "Rythm Training" då man "dansar" i par, vare sig det är flickpar,pojkpar eller vanlig par.
Man dansar med knapparna F,Space,J. Men danserna är så jävla dåligt att det ser ut som om de slår någon i luften. Och med tanke på kartorna, GOOD GOD!!! Paren bara glider genom gatan. Varför?? Det är som om den var oklar men beslöt för att köra in den ändå. Vinnar paret får mer bonus BUX och en kram tillsammans så jag hoppas att de har jobbat med pojk paren. "Shizzles Grizzles"

Nu, Band Master har olika låtar flesta Japanska med vad jag har för mig har varit i någon animé innan. Några koreanska kanske vad jag vet kinesiska och några Europeiska och amerikanska som t.ex Ozzy Osbourne, Sum41, Suede, Franz Ferdinand, Maroon 5 och har till och med Ray Parkers "Ghostbuters" och många fler. Själv i huvudet har jag många fler låtar som passar in men fan vet man hur de ska göra det.
Spelet har tre olika servrar: En Filippinsk (som spelas av de flesta), en Thailändsk och en Koreansk och vad jag vet om musiken har jag ingen aning om. Spelade aldrig i Thailand så jag har svårt med svaret.
Dock till skillnad från Audition som då släpper mer låtar som de har gjort själva såg jag bara en låt från Band Master medans resten är andra låtar så det är väl lite intressant.

Jag vet problemet av att Band Master försöker komma på nya sätt att spela, det mesta är då att spela låtar men det betyder att de tar risker. Och vad jag ser det så finns det för många risker. Om de nu går säkert och adderar bara låtar men det skulle ta för långsamt, så det är en ganska stor dilemma de sitter i. De kan ju addera violin. Det kanske kan hjälpa till, vad vet jag.
Precis som många andra gratis online spel så måste det finnas special pengar som man köper med sitt kredit kort. Dessutom är det inte så många fler än de grejer man köper med in-game BUX så då går man utan att slösa ett skit.
Animationer är väl lite sådär. Ser åtminstonde vuxet ut men de har några animations fel här och där. Lite konstigt också att de har för fyrkantiga händer.
Det finns också olika servrar där man bara hänger lite här och där, men det är inget särskilt speciellt med de förutom att ge sina kläder "BLING" ungefär att ge kläderna lite stenar och man kanske tjänar mer BUX eller något liknande. Också ett rum där man går upp i rank, eller försöker gå i något "BAND" d.v.s. grupp. Och så någon snubbe som ger frågor till tre olika spelare som ska svara sant eller falsk. Ett sätt att tjäna mer BUX om man svarar rätt men de servrarna är fullständigt ONÖDIGT!!!!!!!! BRÄNN DE, SLÄNG DE TILL TOALETTEN OCH KASTA EN MOLOTOV RAKT NER FÖR ATT SPOLA BORT DEN FÖR ALLTID!!!!!!! Jag hade ingen användning för de rummen.

Så här är Band Master, en väl ok spel för musik älskare har vissa risker men ändå lyckats hålla balansen på spetsen.Trots att jag ser många saker som är oklar i spelet. 

Gilla, Kommentera, ni vet resten så nu kan jag gå och äta nudlar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar