måndag 12 november 2012

Metro 2033


Also I made a pedophile joke in between since this is an apocalyptic scenario

Detta må låta konstigt att jag skriver detta, men:
HÖRGLI-BÖRGLI-BUBALI-DOO.

Men hur som helst, "METRO 2033"
(Den här gången är bilden min eftersom spelet jag köpte är för PC)


Hade tänkt att ha en bild av spelet och boken med tanke på att jag äger båda, men näh. Dock, jag kommer väl att berätta om båda så håll ögonen öppna. Detta är den första spelet där jag hade svårt att välja bild för.
Metro 2033 skapades först av den ryske författaren Dmitrij Gluchovskij och skickade den som ett internet projekt, den blev ganska populär och skrevs som bok. 2005 och översattes till svenska 2009 och för att köra det rätt, Metro 2033 är den första och hittils enda boken som jag läser seriöst. Många böcker som jag läst har jag bara swiflat förbi eftersom det intresserar mig inte ett skit. (Vilket leder till att många anklagar mig för att hoppa över sidorna) Och läst klart boken 5 gånger. Den första gången behöver man inte berätta, men resten är av två anledningar, för det första ÄR det en bra bok. För den andra är det för att det var den enda boken som inte tog 10 minuter att läsa ut medans jag var i Thailand.

Så några utvecklare från GSC (De som gjorde S.T.A.L.K.E.R.) bestämde sig att skapa en egen spel företag, så dett ledde till 4AGames.

Hur som helst, Hela berättelsen handlar om en man vid namn Artiom/Artiyom/ni vet resten, som bor på en metro station vid namn "VDNCh" efter ett krig som har utplånat hela planeten och mänskligheten måste leva under jorden. I metron, då det är världens största bunker. Där de lever på svamp,fläsk,kyckling och för de som har det hårt, råttor.
VDNCh är i ständigt anfall av en mystisk varelse vid namn "Dark Ones"/"De Svarta"(Inget rasism). Artiom har då fått ett uppdrag att skicka ett meddelande till "Polis" (Tänk på Acropolis men ta bort "Acro") för hjälp mot de svarta. Han lämnar sin hemstation och äventyret börjar.

En ganska typisk FPS, man siktar på de som skadar dig och de är borta. Det viktiga är att valutan i metron är ammution eller rättare sagt "militärs patroner" så bestämmer man sig att löst spruta varenda patron på en sten kan du lika gärna spela utan keyboard och mus. Och om ni undrar så används det mesta patroner "metro patroner" skapade av invånarna i metron och är då mindre värda än militär patroner. Men man kan då plocka ammution från sina avlivna fiender så det funkar väl?
Och med tanke på att jag köpte till datorn så fick jag Ranger DLC med extra svårighetsgrader och något nytt vapen.
Spelet kör också på mycket bra atmosfär och jävligt bra soundtrack, att då känna att det är en "tight men vanligt liv på metrons station" till "Gud, vilken värld vi förstörde" till att "alltid vända sig om inför en mutant attack, trots att man är i grupp". dessutom har den vissa gitarr spelningar men S.T.A.L.K.E.R. hade övervinnligt mer. Dock de är bra och det är vad som räknas.
När man skadas har man det typiska ögonblödningen. Men åtminstonde täck inte hela skärmen utan bara vid sidorna och åker längre åt mitten ju mer man skadas, ända till halvvägs då man fortfarande kan se klart om nu fienderna är vid mitten. Man kan låta det gå över, men det tar längre tid så när man har större skador kan man använda hälsoförpackningar/sprutor för att hela sig (inte helt men en del). Och medans man är skadad siktar man dåligare.

Under tunnelbanan strider man mot; banditer,kommunister,nazister och mutanter under jorden, man väl också tar sig upp till den förstörda ytan, men då är det bäst att man har köpt gasfilter för att man inte överlever länge utan gasmask. Och för att köra lite med realism, gasmaske skadas t.o.m. går sönder så det är bäst att byta gasmask som du hittar runt eller inte bli skadad alls.

Mellan boken och spelet, resan verkar vara helt åt helvete. Det enda som var lik boken var resan till "Riga/Rizjskaja" inte UNDER resan dit utan bara "resan" innan resan mellan boken och spelet går skilda vägar. Trots det verkade "kartan" som resan går genom verkade stämma ganska mycket från boken till spelet.
Jag kan förstå att spelet var tvungen att ta en annan väg för att boken ganska mycket är resande mellan stationerna utan att något mycket action händer. Ganska mycket kommer från hur Artiom tycker och tänker. Det var till och med en del av boken där en man läste en tysk dikt mitt under en invasion av banditer till grannstationen som också var ockuperat av banditer......BIG LIPPED ALLIGATOR MOMENT!!!!
Dock atmosfären och draman var i topp och det är nåt jag kan förlåta.

Spelet är mer tvungen att köra med action, då det är nödvändigt att hålla spelaren "inne", kan inte tänka mig hur det skulle vara att stå mitt under kalabalik medans nån snackar om Sankt Petersburg med en efterbliven pojke sittande vid sidan.
Till och med vissa karaktärer möter du inte under spelet samt boken. I ena sidan har vi Anton, ytterpostledare för "Kievskaja" vars son har blivit kidnapppad av kannibaler vars tro består av en gigantisk mask.
I andra sidan har vi Andrew, smeden, som räddar dig från röda kommunister och medlem för en opposition mot den röda armén och hjälper Artiom genom att smuggla honom till en tunnel där det är ständigt krig mellan röda kommunsiter och ryska fascister.
Vissa personer möter man antingen för tidigt eller för sent eller aldrig och andra verkar inte utföra sina karaktärer som skapades i boken.
Men trots det lyckades spelet hålla balansen för att alla spelade sin lilla roll.

Och spelet har lämnat sina citat för Metro 2033 fans, de är faktiskt ganska bra. Boken och spelet visar olika människors tankar och ideologier som nyckel för hela boken
Man delas mellan att gå runt och skjuta för att det är farligt och att chilla nånstans i stationen, lyssna på medborgare som snacka refenser från boken och för att sätta easter egg på toppen av tårtan, flera böcker från "Metro Universum" ligger utspritt i spelet.
Vad jag snackar om är att efter Metro 2033, en annan författare, Sergei Antonov beslöt för att fortsätta med Metro 2033 berättelsen. Ok, jag tror inte att det är uppföljare eller nåt. Nej,nej, det är inviduella berättelser i Metro 2033 miljön.
De till och med gjorde en referens på "Roadside Picknick" (Boken som S.T.A.L.K.E.R. var baserad på.)
De är också gjort mycket bra jobb med ljuset, med skuggor och rök, vågor av värme från oljelampan. Ljuset är faktiskt nyckeln till delar av spelet, och av nån anledning har smygningar i vissa uppdrag som jag berättar senare.

Många kritiker innan mig har snackat om att det är svårt att träffa fienden med vapnen och att det tar vissa skott att fälla de.
Men vad jag har för det första saken om "svårt att träffa fienden.... DET ÄR DET SOM ÄR MENINGEN!!!!!! Vi snackar post-apokalyptisk framtid här. Vapnen har rostat, samlat damm!! Och många som säger det när de använder "Bastard" vapnet. DE HAR REDAN SAGT I SPELET ATT VAPNET HAR DÅLIGT SIKTE!!! Dessutom så sprejar de vapnet. DE HAR JU SAGT I SPELET ATT ANVÄNDA KORTA SALVOR!!! Och dessutom, Artiom är ingen soldat. Han har ingen träning, visst det är nämnd i spelet att han är en "dead-eye shot" men det betyder inte att han är tränad med att använda automatvapen.
För den andra om "svårt att döda fiender" är att DU ANVÄNDER METRO GJORDA PATRONER!!!! DE ÄR SVAGARE ÄN MILITÄRS PATRONER!!!!!! När det gäller mutanter är det självklart DE ÄR MUTANTER!!!! De kan lika gärna ha pansar som skinn!!!!
Det var en jävel på Youtube som klagar att det tar hundra skott att döda en person så att spelet är en halv RTS(Real Time Strategy), Den jäveln vill jag stoppa en hel fot genom hans anus. Men hur som helst, de är gamla vapen, det gör att skadan blir mindre. Visst, jag hade lite svårt med tidigare nivåer då vapnen sög. Men när jag väl fick tag på en "VSV" med sikte, laser och ljuddämpare blev spelet skit enkelt (Nåt jag kan undra om de som jobbade på GSC snodde vissa "För enkelt när man väl har rätt vapen" ritningar). Det tar bara två-fyra skott att döda en fiende. Men det är ju självklart att det tar lite skott i början att döda en fiende, men vi snackar om billiga patroner på halv-rostade vapen mot armerade banditer (Ok, de kanske inte har kevlar, men en mindre läderskydd funkar lika bra mot billiga patroner. Speciellt med Bastard vapnet) Nazister och Röda kommunister. När jag var nära slutet hade jag så mycket patroner, att jag kan köpa tre sex-slavar,kunna utrota en hel station på befolkning och ändå ha råd med välstekt rimmat fläsk för två år. (Mer om jag skaffar ett jobb om nu jag inte är efterlyst)
Jag spelade också på "Ranger Hard" en extra svårighetsgrad där när man plockar ammunition får man ca 1-2 patroner. Trots det hade jag inga problem när jag väl skaffade VSV vapnet och kunde pröjsa mig igenom som kniv genom smör så länge jag inte mötte för hård eld mot mig. Men såklart, jag spelade på "Hard", "Ranger Hard" så nåt sådant är en sak jag var tvungen att möta med pannan före.
Jag har också märkt att vissa har jämnfört Metro 2033 med Fallout 3 och några av de har pung nog att säga att Metro 2033 är en rip-off av Fallout 3. De som har sagt det har kört huvudet genom deras egen röv, så långt upp att de kvävs av deras egen mage!!
För det första så är tidsperioden helt fel, fel länder och för att sätta mer, i Fallout så börjar mänskligeheten om fråm början. De bygger nya städer och startar om civilisationen.
I Metro 2033 är civilisationen på väg mot deras undergång. De vet inte om det finns överlevare trots försök av kontakter och de klarar inte av länge, ute i den övre världen. Visst Amerika verkar ha överlevt, men det vet väl inga ryssar, trots försök av kontakt. (Som jag sa tidigare.) Och i Fallout vet man inte ens om Ryssland klarade sig. För att vad jag sa om att tidsperioden är stor. Vi snackar om ca hundra-trehundra-kanske ännu mer, nånstans på kanske tvåtusen, eller till och med tretusentalet. Där är det ju alltid en andra chans för överlvare att ta sig upp till ytan. I Metro 2033, (om ni nu inte har stoppat en påle genom örat när ni väl läser detta) så är året 2033. Enligt Metro universum startade kriget för 20 år sedan d.v.s. 2013. Vilket ger ingen chans för radioaktiviteten att gå ner. Till och med slogan är olik. Fallout slogan är "Prepare for the Future/Förbered för Framtiden" medans den ryska slogan är "Fear The Future/Frukta Framtiden" det var väl ganska lik huh? HUH??!!
Metro 2033 kan jämnföras med S.T.A.L.K.E.R. men trots det är de fortfarande stor skillnad. Medans vad jag tror är att S.T.A.L.K.E.R. kan jämnföras med Fallout 3.

Så detta är som att skiva mig själv med en osthyvel så jag har nåt att använda till toast senare, men här är det.
Spelet hade vissa buggar och glitchar det är ju ett problem för XBOX 360 HAH!!!! De patchade senare men det kan de inte få poäng för. Inte direkt några S.T.A.L.K.E.R. krasch, men något mindre än det.
Jag hade själv inte så mycket problem med buggar förutom två som kommer senare.
Visst den kanske har vissa grafikfel här och där och vissa animationer går genom huden och så vidare. Men det är bara sten plockning. Alla FPS spel har sånna problem. En större glitch var när jag var i en vagn och sköt mutanter, efter en kort filmsekvens där Artioms kollega blev tagen av mutanter, verkade en mutant fastna. Jag sköt men kunde inte döda den så tills jag krashade vagnen var mutanten kvar och skrek medans halva kroppen gick genom marken. Det var inget större problem så jag gick vidare utan svårigheter. En annan större bugg jag mötte vär nära slutet, efter en kort sekvens kunde jag inte plocka fram vapnen, vilket ledde till att jag fick börja om från förra nivån. Dock det gjorde inte så mycket, ca 10 minuter tog det för delen innan så det gick ganska snabbt och slapp problemet nästa gång jag kom till sekvensen.
Det är något med den engelska dubbningen som buggar mig, låter alldeles för konstigt. Som t.ex när jag slogs mot mutanter med en grupp och en av soldaterna dog, en av hans kompis kom till honom och snackade något om att hämnas men hur som helst, rösten var skrämmande robotlik monoton och för stel. När jag väl bytte till ryska, var det lite bättre. Hade mer dramatik och känsla men fortfarande kunde jag inte låta bli att höja ögonbrynet i vissa delar av spelet. Men jag kan inte skylla på engelska dubbningen, i vissa delar på ryska språket måste jag ibland höja ögonbrynet som vanligt, som om jag försökte ändra mina "asiat" ögon. För att inte tala om Artioms röst. Jag trodde ganska mycket att Artiom skulle vara en tyst huvudperson som "Gordon Freeman", "Chell" eller "Samus Aran" (Åtminstonde innan "Team Ninja" tog över och gav henne både en röst och ett karaktär av en deprimerad sex-slav.) Men under monolog av nivåerna talar han, så mycket av det då (Inget dåligt dock). Istället blir han en ansiktlös hjälte. Man får inte en syn på hans ansikte förutom i en särskild scen men han hade en militärhjälm på sig så, så mycket av det då. Den engelska dubbingen lät han som en tonårig emo medans den ryska språket hade han en jävligt mörk röst, som hjälten från Two Worlds 2 (Inter - 1 (Ok, jag slutar med det)) och medans Artiom ska vara ca 25 år gammal, rösten i spelet låter ca 35 år gammal man som rökt redan vid år 10.
Och det är en ganska jobbig berättelse-uppdrag där man bär ett barn på sina axlar medans man skyddar mot mutanter. Hela meningen är att han ska varna dig inför en attack men han skriker inte förrän man har fått ena skinkan avbiten. Dessutom har han en ganska jobbigt "rysk-engelsk" röst och pratar alldeles för snabbt som om han var på "fastforward" Men om man skyndar sig lite har man inte så mycket problem med mutanterna. Tack och lov att det bara var i en nivå.
Otroligt nog, har spelet vissa "moral val". Då de påverkar spelets slut. För att ganska mycket tjänar man bra moral med en ljust sken vid sidorna och en ljus andetag hörs. Det kan man få om man donerar patroner till fattiga, finner vissa lik, plockar vissa ammunition och liknande. Medans man sänker sin moral med att stjäla ammunition, skjuter vilt på vissa platser, tjuvlyssnar på vissa och så vidare, blaha, blaha, blaha.
Men problemet är att, medans ena halvan ger oss olika chanser att höja eller sänka moralen, andra halvan verkar sakna mycket av det. De flesta höjnings moralerna var att jag fann lik (En förklarning berättar att man hedrar personen död att använda det ammunition och liknande över av de dog för, så att deras död inte är i onödan och deras värdefulla ammunition slipper ruttna) vilket leder mig till den goda slutet. Men till slut hade den inte tillräckligt. Moral valen måste vara mer, och åtminstonde öka en jävla massa moral sänkningar för att det som om spelet tvingar dig god moral.
Då spelet är ganska kort och ganska lite trots konversationerna av NPC är det inget särskilt man kan annars göra. Man kan väl kanske betala en patron för att byta låt på barerna och ta ett bloss från en vattenpipa för att du gillar "Bullet-time" men det är inget tillräckligt.
Men den mest korkade är detta, man behöver inte spela två gånger för att få både den bra eller dåliga slutet. När man når slutet med bra moral har man ett val man kan göra, så man kan både få den bra och dåliga slutet så länge man har positiv moral. Och så behöver man bara börja om kapitlet för att skaffa den andra slutet.
I vissa delar av spelet när man måste strida mot andra människor så har man vissa val, antingen mörda varenda jävel eller hitta alternativa vägar mot målet. Men det våra är att smyga utan att bli upptäckt, då man blir till ost. Många kritiker klagar över att om man blir upptäckt verkar alla skjuta mot dig. Men det går också att förklara. När man strider mot andra människor så slåss man i tunnlar, skjuter man blir det eko genom hela tunneln/stationen. Visst det är irriterande när man blir upptäckt och vissa achievements kräver att man inte dödar någon under en hel nivå. Men då är det bara att spela på enkel, köpa en tung skyddsväst och försök att smyga så långt du kan och lägg din penis fem meter bakom dig i hopp av att ingen snubblar över den och ta hälsoförpackningar när du är svårt skadad. Men till slut är det onödigt. Är man en bra spelare kan man skjuta någon i huvudet och det STORA positiva är att man kan plocka ammunition från liken. Så att vara en "ren själ" genom spelet är huvudet inget annat en ett ollon. Som sagt, ammution är viktigt och man får ju mer om man kör massmördare än blomutdelare.
Det är en liten del om spöken i Metro 2033 i en nivå möter man en särskild person som hjälper dig och förklarar en ideologi om själar som för alltid blir tvungen att repetera de sista minuterna i livet. Hela spelet verkar sig som att det är en stor sak men faktiskt, såg bara spöken på tre nivåer och man kan bara dö av två av de. Men det är lite av att förstå om man tänker lite. Det kommer att leda till att man smyger sig tre meter per timme och irriterar sig för att man inte såg en jävel springa bakom dig och din själ blir fast i metron för alltid.

Trots allt negativ skit jag var tvungen att plocka efter Metro 2033 och tack och fucking lov att jag inte kastrerade mig själv med en elvisp efter det medans jag skrev. Så är Metro 2033 en av mina mest favorita spel. Dess atmosfär och fantastiska berättelse dock kort och lite väl simpel, och nåt som är lite originellt. Och nu ser jag äntligen ett jävla spel där amerikaner inte är "världens sista hopp". Jag börjar mer och mer tro på amerikanska stereotyper...och ja, jag tror också på asiatiska stereotyper med tanke på vad jag gillar.....MEN INTE FÖR MYCKET!!!!!NEJ!!!!

Gilla, Kommentera, ni vet resten.....ye.....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar